
– Opdateret september 2023
Mange danske virksomheder afholder dagligt konkurrencer på Facebook og Instagram. Men vidste du, at det langt fra er alle, der er lovlige?
Når din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier, er det afgørende at følge to sæt regler: Den danske markedsføringslovgivning og Meta’s retningslinjer.
For at hjælpe dig med at forstå og overholde disse regler, har vi lavet denne guide.
Men før vi dykker ned i reglerne, lad os først kigge på hvorfor virksomheder overhovedet afholder konkurrencer.
Denne guide indeholder:
– Strategisk brug af konkurrencer
– Sådan overholder du både lovgivning og konkurrenceregler
– Hvad siger lovgivningen om konkurrencer på sociale medier?
– Hvorfor overholde lovgivningen og Metas regler, når dine konkurrenter ikke gør det?
Strategisk brug af konkurrencer
Hvorfor laver virksomheder konkurrencer på Facebook og Instagram? Det mest almindelige svar er for at få flere følgere. Selvom der ikke er noget forkert i det svar, opfordrer vi dig alligevel til at genoverveje brugen af konkurrencer, inden du giver dig i kast med en ny konkurrence.
At få flere følgere betyder ikke nødvendigvis flere salg, mere engagement eller større organisk rækkevidde. Konkurrencer kan tiltrække mange følgere, der kun er interesseret i præmien, ikke din virksomhed. Disse følgere vil ikke engagere sig i dine opslag, hvilket kan resultere i lavere engagement og nedsat rækkevidde på dine organiske opslag.
For at undgå negative konsekvenser af algoritmen, skal du i stedet anvende en mere strategisk tilgang til dine konkurrencer:
- Vælg en præmie, der er relevant for din virksomhed.
- Brug konkurrencen til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.
- Opfordre deltagerne til at besøge din hjemmeside. Fx. ved at de skal finde deres yndlings produkt og dele link i en kommentar.
- Udnyt data fra trafikken på din hjemmeside til målrettede annoncer og målgrupper.
- Brug deltageres interaktioner (likes) til målrettede annoncer og målgrupper.
- Engager din målgruppe ved at inddrage dem i produktudvikling eller få deres mening. Fx et i forbindelse med nyt produkt, produktnavn eller slogan.
- Øg kendskabet til nye produkter eller tjenester.
- Bed deltagerne om at kommentere med et billede, hvor de bruger dit produkt.
Kort sagt handler det om at tænke over, hvad du vil opnå med konkurrencen udover at få mange følgere, der måske ikke er relevante for din virksomhed.
Sådan overholder du både lovgivning og konkurrenceregler
Den overtrædelse vi ser flest gange i konkurrencer, er kravet om at tagge en ven.
Du må ikke kræve, at deltagerne tagger venner som betingelse for at deltage. Dette kan udløse uønskede notifikationer hos vennerne og overtræder dermed spamforbuddet.
Dog er det tilladt at opfordre deltagerne til at nævne venner uden at kræve et @-tag. Det gør du eksempelvis ved at formulere dig på følgende måder:
“Tag gerne en ven eller to, som du vil dele præmien med, hvis du vinder. Dette er ikke et krav for at deltage, men vi bliver glade, hvis du viser konkurrencen til dine venner”
Eller du kan være lidt kreativ:
“Nævn en ven, der også skal have chancen for at vinde”
“Nævn hvem du, vil dele præmien med”
Deltageren bestemmer her selv, om de vil skrive en vens navn eller skrive “min bedste ven”.
Du skriver altså ikke noget om, at de skal tagge – men det kommer de nok til. Når de begynder at taste et navn, foreslår Meta ofte at tagge, og så længe du ikke har opfordret til det, bryder du ikke spamforbuddet.
Mens reglerne kan virke komplekse, er det afgørende at overholde dem for at undgå negative konsekvenser for din virksomhed.
Vi har derfor samlet et par huskeregler:
Hvad siger lovgivningen om konkurrencer på sociale medier?
Når du laver konkurrencer på Facebook og Instagram, skal du være opmærksom på to sæt regler og retningslinjer: den danske markedsføringslovgivning og Meta’s retningslinjer.
Metas regler er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med dansk lovgivning, så det er vigtigt at kende begge sæt regler og overholde dem. Man kan ikke regne med, at en funktion på Meta er lovlig i DK, bare fordi den er tilgængelig på platformen.
Vidste du, at det er ulovligt at invitere personer til at følge en virksomhed på Facebook?
Den danske lovgivning er til for at beskytte forbrugerne og sikre fair konkurrence mellem virksomheder. Forbrugerombudsmanden i Danmark håndhæver markedsføringslovgivningen og god markedsføringsskik. Manglende overholdelse af disse regler kan føre til bøder og skade virksomhedens omdømme.
Ifølge den danske lovgivning skal du som virksomhed sikre, at betingelser og vilkår fremgår tydeligt for deltagerne. Det omhandler bl.a. at du skal oplyse om følgende:
- Præmiens værdi.
- Gevinstchancen og antallet af vindere.
- Hvordan og hvornår vinderen findes.
- Offentliggørelsesdato og måden, vinderne kontaktes/offentliggøres på.
- Betingelser for afhentning af præmie og levering samt fx forældelse.
- Eventuelle aldersmæssige eller geografiske begrænsninger for deltagelse.
Der er to typer af konkurrencer, som deltagerne let skal kunne afkode:
– Tilfældighedsprægede konkurrencer, hvor vinderen trækkes ved lodtrækning.
– Præstationsprægede konkurrencer, hvor deltagerne skal yde en indsats for at vinde.
Det er også vigtigt at kende til Metas retningslinjer (LINK), da de på nogle punkter adskiller sig fra dansk lovgivning. Overholder du ikke retningslinjerne, kan Meta lukke dine virksomheds sider og profiler ned.
Meta kræver bl.a. at virksomheder fraskriver Meta ethvert ansvar for og associationer med konkurrencen. Det gør du eksempelvis ved at tilføje dette til din konkurrence:
”Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet af, eller på anden vis associeret med Facebook”
Her er to eksempler på konkurrencer, hvor den ene overholder reglerne, mens den anden ikke gør det:
I den danske lovgivning er det især Markedsføringslovens §10 , der omhandler uanmodede elektroniske henvendelser og spamforbuddet, som du skal være opmærksom på.
“Hvis en henvendelse indeholdende markedsføring sendes via ‘elektronisk post’, og modtageren ikke har sagt ja tak til at modtage den, anses det som spam. ‘Elektronisk post’ omfatter digital post, e-mails, SMS’er, chatbeskeder, notifikationer på sociale medier og push-beskeder fra mobilapps. Også automatiske opkaldssystemer og fax er omfattet.”
Hvis du er i tvivl om lovgivningen vedrørende spamforbuddet, kan du konsultere Forbrugerombudsmandens spamvejledning.
Klik her for at læse mere om Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
Læs også Metas officielle regler HER
Hvorfor overholde lovgivningen og Metas regler, når dine konkurrenter ikke gør det?
Det kan være frustrerende som virksomhed at skulle overholde regler, når mange konkurrenter ikke gør det. Men at ignorere reglerne kan have konsekvenser.
Selvom din eller dine konkurrenters konkurrencer måske ikke opdages af Meta eller forbrugerombudsmanden første gang eller overhovedet, er det kun nødvendigt med en klage fra en forbruger for at komme i problemer. Overtrædelser af reglerne, især gentagne, kan føre til bøder og suspension af virksomhedssider på sociale medier.
Ofte skyldes manglende overholdelse af reglerne uvidenhed, glemsomhed, ændringer i reglerne eller “alle gør det” mentaliteten blandt virksomhederne.
Vi håber derfor, at du nu har fået lidt bedre styr på reglerne via denne guide.
Du er også altid velkommen til at kontakte Sheila, hvis du kommer i tvivl.